Svet Grálu 8/2006 - ukážka článku
TÉMA: REINKARNÁCIA - KRESŤANSKÁ
MYŠLIENKA?
V povedomí väčšiny ľudí je málo známa skutočnosť, že do roku 553
neboli úvahy o reinkarnácii cudzie ani kresťanom. Boli úzko spojené s učením
Origena, ktoré bolo neskôr z politických dôvodov zavrhnuté na koncile v
Konštantinopole. Aj keď niektoré Origenove predstavy možno označiť za trocha
premrštené, obsahuje jeho učenie aj mnoho cenných myšlienok. Origenes z Alexandrie (185–254) bol jedným z najvplyvnejších teológov
raného kresťanstva. Jeho dielo „De principiis“ je považované za prvé
systematické zobrazenie kresťanskej vierouky. Pôvodné grécke podanie tohto
diela sa nám nezachovalo. K dispozícii je len latinský preklad
Rufinusa z roku 398, ktorý uvádza, že
pri preklade niečo zmenil a vynechal.
Týmto spôsobom chcel Rufinus zabrániť
odsúdeniu Origenovho učenia
zo strany cirkvi; v tom čase sa totiž
vyskytli prvé veľké spory medzi jeho
zástancami a jeho protivníkmi. Z diela „De principilis“, ktoré pojednáva
o „základných princípoch
bytia“, okrem iného vyplýva, že Origenes
je presvedčený o bezpodmienečnej
spravodlivosti a dobrote Stvoriteľa.
Pochopenie rôznych osudov a rozdielnych
podmienok pri každom narodení
v zmysle Božej spravodlivosti je
možné len vtedy, ak sa berú do úvahy
viaceré pozemské životy. Príslušné životné
okolnosti sú pritom spôsobené
človekom samotným ako výsledky
z predchádzajúcich životov. Origenes
prirovnáva Stvoriteľa k lekárovi, ktorý
chybujúcu dušu lieči tým, že na ňu zošle
utrpenie ako trpký liek. Ďalej sa Origenes domnieva, že anjeli,
ktorí sa odvrátili od Boha, padli
do hlbších oblastí a pritom sa stali
démonmi a tiež ľuďmi. Podľa neho
materiálny svet vznikol len kvôli zlyhaniu
anjelov a mal by byť teda výsledkom
hriechu. Origenes dokonca
pripúšťal, že morálne hlboko padlí
ľudia sa niekedy môžu narodiť aj vo
zvieracích telách; tento názor však nie
je v jeho spisoch jednoznačný. Podľa
neho je pre človeka tiež možný aj opätovný
vzostup v anjela, ba dokonca
k podobe s Bohom alebo k „jednote“
s Bohom. Tak vysvetľuje Origenes
jeden zo spôsobov putovania duší.
V diele „De principiis“ Origenes napríklad
píše: „Čo sa týka Ezaua a Jakoba,
tak pri podrobnom štúdiu tohto
príbehu zistíme, že skôr než sa bratia
narodili a niečo v tomto živote vykonali,
mal starší slúžiť mladšiemu. Predpokladáme,
že u Boha nie je nespravodlivosť
možná a zistíme, že to taktiež
nebola nespravodlivosť, keď Jakob v tele
matky spôsobil pád svojho brata. Musíme
len pripustiť, že na základe zásluh
z predchádzajúceho života ho Boh
právom odmenil, takže bol pred svojím
bratom zaslúžene uprednostnený…“
(ukážka článku, SVET GRÁLU 8/2006) |