
Werner Huemer: 100 odpovedí na životné otázky
Je Mária z Nazaretu, “kráľovnou nebies”?
Otázka:
Mária, Ježišova matka, bola určite mimoriadnym, vyvoleným človekom. Je však namieste ju uctievať ako „kráľovnú neba a zeme“?
Odpoveď:
Mária z Nazaretu, pozemská Ježišova matka, bola katolíckou cirkvou zahrňovaná stále väčšími a vskutku stále pochybnejšími „poctami“ počas stáročí.
Z Biblie samej sa toho o Márii z Nazaretu veľa nedozvieme. V Lukášovom evanjeliu je Mária označovaná ako „panna“ (Luk. 1,26-28); autor Matúšovho evanjelia píše o tom, že Jozef sa nepodieľal na splodení dieťaťa (Mat.1,18-25), Pavol a Ján o „zrodení z panny“ nehovoria vôbec nič.
K židovskej polemike namierenej proti ranému kresťanstvu patrila „povesť o Pantherovi“. V nej sa hovorí, že Mária splodila dieťa s (rímskym) vojakom menom Panthera.
Tieto legendy ale nijako neovplyvnili Máriinu “kariéru” v nasledujúcich storočiach v rámci rímskej cirkvi. Ambrosius v 4. storočí tvrdil, že Mária počala “bez prímesi mužského semena”. Na ekumenickom koncile v roku 431 bola Mária z Nazaretu vyhlásená za “svätú pannu”; koncil v Tridente (1545-1563) zistil, že Mária je „bez hriechu“. V roku 1845 zaviedol pápež Pius IX. do katolíckej viery dogmu, že Mária je jednoducho oprostená aj od dedičného hriechu. V roku 1854 nasledovala dogma o „nepoškvrnenom počatí” a o necelé storočie neskôr, v roku 1950, oznámil pápež Pius XII., že Mária bola „prijatá do nebeskej nádhery s telom a dušou”. Od roku 1954 je považovaná za „kráľovnú neba a zeme“.
Tento vývoj zreteľne ukazuje, ako cirkevné uznesenia prisudzovali Márii z Nazaretu stále významnejšiu pozíciu vo svete katolíckej viery – snáď, aby sa vyhovelo potrebe mnohých veriacich mať vysoko postavenú sväticu alebo ženské božstvo.
Posolstvo Grálu potvrdzuje, že predstavy o „pramatke“, „prakráľovnej“ alebo „nebeskej kráľovnej” objavujúce sa nielen v náboženských textoch, ale napríklad aj v germánskej mytológii, majú pravdivý základ. Prakráľovná je prvým stelesnením vyžarovania v Božskej úrovni a s ňou je spojené mocné dianie vo Svetle, bez nej by sa nemohli sformovať ani archanjeli.
Mária z Nazaretu nemá však s týmto pravečným žiarením nič spoločné. Bola mimoriadne omilosteným ľudským duchom, ktorý mohol byť matkou Syna Božieho na zemi.
[■]
- Ďalšie publikácie z nášho vydavateľstva k tejto téme:
Herbert Vollmann: „Náboženské otázky v novom svetle” (2. zväzok súborného vydania)
Ďalšie články témy “Viera a náboženstvo”
Bola Ježišova smrť na kríži naozaj Božím zámerom? Existuje zástupná “zmierna obeť”?
|