Osobnosti 

   Herbert Vollmann                  

Okruhy tém

   Médiá - video - nové             
   Médiá - audio - nové            
   Svetonázor a náboženstvo  
   Zdravie a medicína              
   Veda a reč prírody               
   Výchova a vzdelanie            
   Umenie a kultúra                  
   Človek a svet                        
   Duch a duša                         
   Osud a reinkarnácia             
   Smrť a druhý breh                 
   Spoločnosť                            

 Centrum Sveta Grálu 

   Základné informácie             
   Kalendár podujatí                  
   Kde nás nájdete                    
   Fotogaléria                            

 Fórum 

   Prednášky                           
   Príspevky čitateľov              
   Rozšírená listáreň               
   Svet Grálu a médiá             
   Napíšte nám                         

 Servis 

   2 % z dane                            
   Impressum                           
   Kontakt na redakciu             
   Mapa stránok                       

  TÉMA:    Výchova a vzdelanie

 
Cítenie sa známkovať nedá
Autor: Šárka Šandová
Učím študentov vo veku od pätnástich do devätnástich rokov. Je to pre mladých ľudí obdobie fyzicky a psychicky veľmi náročné, ba dramatické. V tomto veku sa telo rýchlo premieňa a prebúdza sa duch. Búrky telesné sprevádzajú búrky duševné. Dospievajúci sú náladoví a často veľmi výbušní, emócie zvládajú ťažko. Veľmi rýchlo „rekognoskujú“ terén a rýchlo vyhodnotia každú situáciu. Hocikedy nemilosrdne, v neprospech ostatných. Neuznávajú kompromisy, čierna je čierna, s bielou sa nekamarátia. A basta!

Letieť áno, ale kam?

Ako som už uviedla, v tejto dobe sa všetkým dospievajúcim začína prebúdzať duch. Prejavuje sa ako túžba „po niečom“.

Mladí ľudia sa túžobne rozhliadajú okolo seba a hľadajú ... Hľadajú, kam svoju túžbu upriamiť, kam upnúť svoje sily. Nemajú vo veľkej väčšine poňatia, ako by mal predmet ich túžby vyzerať, nevedia nič, alebo vedia len málo o úlohe človeka na zemi. Majú túžbu letieť, majú na let silu, ale nevedia kam ... Spomeňme si, zažili sme to tiež. Je to veľký prerod, slovami básnika „ťažká hodina“: pre chlapca doba rytierskych ideálov, pre dievča sen o kráse a harmónii, o lesných lúkach...

Navôkol sú ľahko dostupné ciele: dobré známky, maturita, štúdium na vysokej škole, zamestnanie s dobrým platom, rodina, pekný dom, sympatická manželka/manžel, dobré deti. K tomu ešte niečo z telesných pôžitkov a adrenalínových zážitkov a šťastie je zaručené. Toto čisto materialistické riešenie väčšina postupne prijme.

Nie je na tom predsa nič zlé, žijú tak všetci, alebo tak chcú žiť. Ak sa rozhliadnu okolo seba, nie je vidieť nič iné. Aké možnosti teda majú? Tí pozorní si síce všimnú, že ani ich príbuzní a známi nie sú takí úplne šťastní, nakoniec však dlhoročný vzor správania postupne prijmú za svoj. Ako by aj nie! Ak si má človek vybrať nejakú inú možnosť žitia, musí o nej najprv vedieť.

Prihováram sa za ne: ak robia podľa nás niečo zle, majme na pamäti, že napodobňujú NÁS! Ich výbušné reakcie v čase dospievania sú podľa všetkého zapríčinené často práve rozporom medzi tým, čo by chceli a nevedia to definovať, a tým, čo im spoločnosť, rodina, škola, ... ponúka. Môžeme im síce pomôcť svojou trpezlivosťou a zhovievavosťou, ale aj ukázať, že život môže vyzerať inak.

Cítenie sa známkovať nedá

Materialistický, čisto konzumný spôsob života je súčasným školským systémom naďalej udržiavaný. V našich školách zatiaľ stále prevažuje rozumové vyučovanie a rozvoj jemnejšieho citu, nástroj ducha, je odsunutý nabok. Výkon často prevažuje nad zážitkom, výsledok nad tvorivým procesom. Zavedené hodnotenie potom spôsob výučby len podčiarkuje – čo cíti človek pri čítaní veršov, to sa oznámkovať nedá.

Na pestovanie a rozvoj citu by bolo treba jednak zmeniť obsah a spôsob vyučovania, jednak znížiť počet študentov v triede, veľakrát aj oddeliť dievčatá od chlapcov. Spoločné hodiny im nedovolia správať sa prirodzene; chlapci sa predvádzajú (v každom veku inak) a dievčatá sú hanblivé (v tom lepšom prípade) alebo sa tiež začnú predvádzať (v tom horšom).

Mám možnosť vidieť, čo dievčatá naozaj zaujíma, a verte alebo nie, ono ich naozaj niečo zaujíma – len matematika ani fyzika to nie je. To však neznamená, že by s týmito predmetmi dospievajúce dievčatá nemali prísť do kontaktu. Chcú byť právničkami, učiteľkami, psychologičkami, lekárkami (tam tú fyziku predsa len trochu potrebujú)! Chcú pomáhať ostatným a zároveň byť vzdelané.

Potlačená čistá radosť

Problém so zvládaním neúmerného množstva učiva nemajú len dievčatá, unavení a bez chuti sú napospol všetci. Zistíme to, keď sa im pozrieme do očí. Jas a lesk zmizli, namiesto nich nastúpila šeď a oči sa zakalili. Občerstvujúca a čistá radosť zo života, viditeľná ešte pred niekoľkými rokmi, v ranom detstve, je preč. Som presvedčená, že za tým nie je len lenivosť. Ubíja ich stereotyp, nezáživný priebeh výučby a veľké množstvo nepotrebných detailov. Skrátka: nerovnovážne pestovanie rozumu.

Schopnosti, ktoré dostali do vienka, zverenú hrivnu, ktorú by mali zveľaďovať, často – vďaka nezmyslom, ktoré od nich my učitelia vyžadujeme – vôbec nerozvinú. Hoci majú svetu čo ponúknuť a svet by potom mohol žasnúť. Vidím ich, ako dennodenne zápasia. Lenže tieto zápasy ich neposilňujú, iba vysiľujú a mnohí tak premárnia veľa drahocenného času.

V súčasnej dobe, preplnenej informačnými technológiami a informáciami vôbec je náš tradičný (teda prevažne pasívny) spôsob rozumového vyučovania ďalej neudržateľný. Aj napriek prehnaným obavám niektorých kolegov nemám strach, že by školy boli v budúcnosti zbytočné alebo že by učitelia vymizli (napríklad vďaka e-learningovej forme štúdia), len bude treba školy podstatne zmeniť.

Prichádzajú deti, ktoré nás k zmenám môžu viesť. Mali by sme im uzdičku len jemne popoťahovať, samy nám dajú najavo, kadiaľ treba ísť.

Človek si má brať z toho, čo mu stvorenie poskytuje, ale nezabúdať, že má byť hospodárom múdrym, nemá brať viac, než nutne potrebuje. A keď niečo dostane, má aj dávať, vrátiť... Aby však človek pochopil, čo a ako má robiť, musí životu rozumieť. Dnešná škola mu toto porozumenie, žiaľ, veľmi neposkytuje.

Súvisiace články:
Sú tak zraniteľní
 
(viac vo Svete Grálu č.33/2012)

Ak vás v článku niečo zvlášť zaujalo, alebo máte v tejto oblasti osobnú skúsenosť, napíšte nám.

  Vytlačiť článok     Poslať odkaz mailom   Zdieľaj článok

Rýchle hľadanie

Kliknite na...

Svet Grálu TV na Youtube

Časopis Svet Grálu
na Facebooku

Kalendár podujatí

Prednášky pre verejnosť
Ponuka podujatí organizovaných 
Neziskovou org. Svet Grálu
a  Nadáciou Posolstva Grálu
v roku 2017
   novinka!

Editoriál

Vážení čitatelia!
V živote sme neočakávane posta- vení pred otázky, ktoré nás, zdá sa, zastihnú vždy nepripravených. Sme postavení pred riešenie ne- predpokladaných, a často aj neže- laných situácií.
Mám známu, ktorá ako sedemnásť- ročná mala autonehodu. Zrazil ju motocykel. Pre dospievajúce dievča to bol šok, s ktorým sa dlho nevedela vysporiadať. Vyvstali otázky. Prečo ja?       Viac...

Knižná ponuka

Abd-ru-shin
Vo svetle Pravdy

Posolstvo Grálu


Tu v predaji

--- A K C I A ---

Kolekcia štyroch DVD!
17,80 € (536,24 Sk)

Pri kúpe celej DVD edície
získate štyri DVD za výhodnú cenu.

Akciová ponuka DVD obsahuje:
DVD Smrť a druhý breh
DVD Strach a depresia
DVD Umrieť dôstojne
DVD Osud a reinkarnácia